tisdag 5 maj 2015

Ekologiskt

Ett hett ämne just nu och ja jag rider faktiskt på vågen som är för ekologiskt. Finns det ekologiskt så köper jag det. Jag håller på att med att byta ut allt. Saknas fortfarande vissa saker men jag gör så gott jag kan.
Varför har jag valt att göra det?
Jo när det kom fram forskning på hur fulla bananer och speciellt vindruvorna är med bekämpningsmedel (och väldigt mycket annat också). Så illa så barn bör inte äta det så kändes det som ett bra val att gå ifrån det. Frukt och grönt som kallas tillbaka efter att resultatet från stickprover visar att de är ohälsosamt att äta. Jag har planer på att leva friskt och leva länge och jag får hjälpa kroppen en bit på traven genom att äta lite bättre. Hade dock gärna sett större utbud bland chokladen med ekologiskt. Ja mörkchoklad kan vara gott, men det är inte proppa i sig hur mycket som helst gott som man faktiskt vill göra ibland.

https://www.coop.se/ekoeffekten

"Så här gick studien till, i korthet:
Familjen Palmberg började med att äta en vecka "som vanligt", alltså ingen ekologisk mat. Alla familjemedlemmar lämnade dagligen urinprov. Proverna analyserades av IVL, Svenska Miljöinstitutet, på tolv olika bekämpningsmedel.
Åtta av de tolv bekämpningsmedel som valdes ut hittades i familjen Palmbergs urin. Det var TCP, mepikvat, klormekvatklorid (CCC), 3-PBA, 3,5-DKA, 2,4-D, propamokarb och ETU. De förekommer i insektsmedel, svampmedel, ogräsmedel och tillväxtreglerande medel.
Därefter åt familjen Palmberg enbart ekologisk mat i två veckor, och även nu togs urinprover varje dag. Redan efter några dagar hade halterna av bekämpningsmedel sjunkit dramatiskt. I många fall var de nere på noll."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar