torsdag 24 september 2015

Att styra ett land

En viktig sak jag lärt mig av att spela mycket datorspel och speciellt stadsbyggarspel som t.ex. Farao är att man kan inte ha för stort inflöde av folk om man inte har arbeten till dem. Och när det blir för stor del som är arbetslösa händer alltid samma sak. Det blir upplopp, de bränner ner polisstationen och plundrar stadens kassavalv och går runt i ett fackeltåg och slår ner folk.
Det som skiljer sig från verkligheten är att i spelet kan jag riva ett bostadsområde så flyttar de till en annan stad, eller så kan jag bara sätta ut 30 krukmakarbyggnader och 40 lertag så löser det sig.
Hur ska vi göra här? Vi behöver bygga minst ett nytt Norrköping varje år för att klara av att husera alla nya människor som kommer/har kommit.
Det man glömmer bort är att det är inte bara bostäder som behövs. Man behöver bygga nya skolor till de nya kvarteren och nya lärare behöver utbildas, fler vårdcentraler, sjukhus, polisstationer, brandstationer osv. för att mäta behovet i de nya kvarteren. Allt detta kostar också mängder med pengar. Det glömmer man lätt. Det tar även tid att bygga upp allt detta och få fram kompetent personal till dessa jobben också. Vilket betyder att vi ligger back för människorna kommer nu. Lite som att det stopp i vasken och man låter kranen fortsätta rinna innan man hunnit fixa stoppet så det blir ett jämt flöde.
Vi har redan många som är arbetslösa och när det kommer ännu fler kommer den gruppen bli ännu större. Och då blir det upplopp i spelet. I verkligheten blir det större skattetryck och minskad välfärd för att man måste spara in på pengarna på något sätt. I spelet kan det även bli upplopp om jag har ett för stort skattetryck på mina invånare, e blir missnöjda och de flyttar därifrån och det kommer inte nya invånare heller.
Vi har tyvärr inte så gott om okvalificerade yrken i landet till många som kommer, för enligt statistiken så är det inte professorer som kommer direkt. Många har inte ens gymnasieutbildning.
Spelar jag så illa så jag får minus i skattkistan får jag två chanser på mig och får låna pengar från en grannstad för att ordna upp det. Efter tredje gången så förlorar jag spelet. Den stora skillnaden här är att regeringen kan bara fortsätta låna och låna och låna tills det blir som i Grekland, bubblan spricker och det blir fullkomligt kaos.


Bild snodd från nätet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar